TATRAweb

TATRA KONCEPCE


Unikátní koncepce podvozku, která se stala symbolem automobilky Tatra vznikla ve dvacátých letech minulého století. Toto revoluční řešení podvozku, jehož autorem byl konstruktér Hans Ledwinka bylo poprvé použito u automobilu Tatra T 11. Tatrovácká koncepce podvozku se stala základem většiny vozů, které vyjely z kopřivnické automobilky a používá se dodnes.

Princip centrální nosné roury spočívá v pevném spojení částí hnacího traktu v jeden celek. To znamená, že rozvodové skříně společně se sestupnou převodovkou jsou spojeny pomocí centrální roury k sobě a takto sestavený komplet tvoří sám o sobě pevnou konstrukci vozidla. Vnitřkem nosné roury prochází hřídel, která rozvádí točivý moment do rozvodových skříní.

K rozvodovým skříním jsou připevněny na sobě nezávisle výkyvné polonápravy. Toto originální řešení zajišťuje vozidlu výborné jízdní vlastnosti v terénu.



PŘEDNOSTI KONCEPCE


  • Vysoká tuhost podvozku - menší namáhání nástavby a rámu v krutu a ohybu.
  • Menší nároky na dimenzování pomocného mezirámu.
  • Nízko položené těžiště vozidla - větší stabilita.
  • Stavebnicové řešení podvozku - široké spektrum možností počtu náprav a rozvorů mezi nimi.
  • K centrální nosné rouře lze připevnit tažné zažízení, či radlici.
  • Výkyvné polonápravy kopírují terén, čímž zajišťují vysokou průchodnost, pohlcují vibrace a umožňují jet vyšší rychlostí na nerovném podkladu.
  • Citlivé části hnacího traktu jsou uloženy uvnitř centrální roury a jsou tak chráněny proti nečistotám a poškození.


Použité materiály: TATRA TRUCKS a.s., www.tatra.cz
2014 - 2022 TATRAweb
Fotografie a kresby jsou duševním vlastnictvím autorů a jejich šíření a použití je možné jen s jejich souhlasem.
Thanks: Multiflex32, LIGHTBOX, SLIMBOX